Scheepsbouw? Eerst de polis, dan de kiel

Artikel door Marijke van der Rest, MA - 20/11/2025

Schepen in aanbouw lopen niet minder risico’s dan schepen die varen; mogelijk zelfs nog meer. De bouw van een schip is een complex proces dat begint met een gedetailleerd ontwerp en eindigt met de uiteindelijke oplevering aan de eigenaar. Maak kennis met de aanbouw- en garantieverzekering voor schepen.

Een nieuwbouwschip ligt klaar op de sleeën voor de dwarsscheepse tewaterlating. De traditionele sleeën zijn, vanwege een experimentele constructiewissel, vervangen door kunststofplanken. De tewaterlating begint: het schip glijdt van de sleeën, maar plotseling ontstaat er consternatie op de werf. De planken zijn gaan schuiven, waardoor de tewaterlating mislukt. Het schip kapseist door een te lage loopsnelheid en in de ruimen en machinekamer stroomt water binnen, waardoor het schip gedeeltelijk zinkt. De schade loopt in de miljoenen (bron: Stichting Maritiem-Historische Databank).


Deel dit artikel
Tags:
Auteur: Marijke van der Rest, MA