Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt
Artikel door 28 februari 2023
-
Heeft de waardering van klanten voor het beroep van financieel adviseur te maken met beroepstrots? En welke relatie is er tussen beroepstrots en de wijze van het in rekening brengen van de beloning van de dienstverlening? Met andere woorden: is de provisiediscussie geholpen door het verhogen van het trots zijn op het vak van financieel adviseur? Graag deel ik de conclusies van mijn thesis die ik schreef voor het Executive Insurance Program aan de Nyenrode Business Universiteit.
Het systeem van provisie bestaat al vele jaren in de verzekeringsbranche. De klant betaalt aan de verzekeraar een all-in-premie en daaruit betaalt de verzekeraar aan de assurantieadviseur een bijdrage voor het geven van advies, het totstandkomen van de koop en het onderhoud van een polis. In 2013 is er een verbod gekomen op het rekenen van provisie voor levensverzekeringen, hypotheken en complexe producten. En de minister van Financiën heeft maatregelen aangekondigd per januari 2024 die moeten zorgen voor een betere – en actieve – transparantie bij provisie voor schadeverzekeringsproducten. Vanuit de adviesbranche – door onder andere Adfiz en Commissie CFD – is er veel kritiek op de maatregelen voor het invoeren van het provisieverbod of het transparanter maken van provisie.