‘Ook bij het eindigen van de klantrelatie moet de adviseur zijn zorgplicht naleven’

Dossier door Coen Fledderus - 16 april 2025

‘De adviseur had de afhandeling van de overlijdensrisicoverzekeringen niet in het midden mogen laten’

X was samen met haar ex-echtgenoot eigenaar van een woning. De adviseur van X was, naast het beheren van de tot de portefeuille behorende verzekeringen, ook belast met de verkoop van de woning. Tussen X en de adviseur ontstond hierover in de zomer van 2023 onenigheid, omdat X ontevreden was met de dienstverlening bij de verkoop van de woning. Als gevolg daarvan wenste X ook dat de adviseur niet langer het beheer voerde over de verzekeringen. X liet daarop per mail op 1 augustus 2023 aan de adviseur weten, dat zij alle polissen wilde opzeggen en de verzekeringen in eigen hand wilde houden. Tot die verzekeringen behoorden ook twee overlijdensrisicoverzekeringen bij Nationale-Nederlanden.

De adviseur bemiddelde in 2007 bij de totstandkoming van deze verzekeringen. Hoewel de overige verzekeringen wel werden opgezegd, kreeg X het zelf niet voor elkaar om de overlijdensrisicoverzekeringen op te zeggen. Zij koos er daarom voor om de premies die voor deze verzekeringen werden afgeschreven te storneren en het rekeningnummer van Nationale-Nederlanden te blokkeren. Uiteindelijk beëindigde Nationale-Nederlanden na ongeveer een half jaar de beide overlijdensrisicoverzekeringen.


Deel dit artikel
Tags: ,