Duurzaamheid en vakmanschap
Artikel door 29 november 2023
-
In twee vorige artikelen in deze Beursbengelserie is ingegaan op de transitie die zich voordoet in de verzekeringsbranche en de vraag hoe daar als verzekeringsondernemer op in te spelen. Succes in het verleden is immers geen garantie voor een succesvolle toekomst. In sterk veranderende tijden is daarom een heldere koers voor het bedrijf van groot belang en zal de bedrijfsvoering aan de nieuwe eisen aangepast moeten worden. Dit zijn de eerste twee aspecten van ondernemerschap: leiderschap en management (zie schema 1). Nu is het tijd om aandacht te geven aan het vakmanschap: het inbouwen van duurzaamheid in advies aan de klanten en je dienstverlening.
De eerste vraag die naar boven komt is: kan een bedrijf dat zelf niet duurzaam is wel duurzaam advies geven? Het is misschien wat teleurstellend, maar het antwoord is NEE. Nee, dat kan niet. Hier geldt echt practice what you preach. Je klanten in hun duurzaamheid bijstaan met je duurzame dienstverlening kan alleen als je eigen bedrijfsvoering is verduurzaamd. Dat komt omdat we als verzekeringsbranche één keten zijn. De duurzaamheid van de één wordt bepaald door de duurzaamheid van de ander. Zo wordt uiteindelijk de duurzaamheid van de verzekeraar ook bepaald door de duurzaamheid van het intermediair waarmee wordt samengewerkt. Dit komt duidelijk naar voren uit de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), een richtlijn van de Europese Commissie. Deze verplicht organisaties te rapporteren over de impact van hun bedrijfsactiviteiten op milieu en maatschappij. Er zijn hele lijsten van criteria opgesteld, onderverdeeld naar Environment en Social en Governance, waarover bedrijven – naast de impact op de omgeving – ook over de eigen bedrijfsvoering moeten rapporteren (zie schema 2). In de rapportage zal opgenomen moeten worden hoe de partijen, waarmee men samenwerkt, presteren op het gebied van ESG. Dus ook de verzekeringsadviseur zal met zijn bedrijf op termijn aan de ESG-indicatoren moeten voldoen. Overigens niet alleen omdat de verzekeraar dat wenst, maar belangrijker misschien nog wel omdat de klanten dat gaan verlangen van hun leveranciers en dus ook van hun verzekeringsadviseurs.