Premieverhoging caravanverzekering: klant tijdig geïnformeerd
Dossier door - 20/11/2025
X is eigenaar van een caravan, die hij Centraal Beheer heeft verzekerd. Begin 2025 liet Centraal Beheer aan X weten dat de maandelijkse premie zou stijgen van 85,01 euro naar 114,75 euro. X is het hier niet mee eens, maar Centraal Beheer hield voet bij stuk. Daarom legde X de zaak voor aan de geschillencommissie.
‘Een premieverhoging van 35 procent is fors’
Contractsvrijheid
De geschillencommissie stelt voorop dat aan Centraal Beheer als verzekeraar contractsvrijheid toekomt. Dat betekent dat de commissie niet mag oordelen of de premie(verhoging) op zichzelf in een redelijke verhouding staat tot de verzekerde risico’s van Centraal Beheer. Hoewel de geschillencommissie toegeeft dat een premieverhoging van 35 procent fors is en dat X, die nog nooit schade heeft geclaimd bij Centraal Beheer, hiervan baalt, kan zij niet beoordelen of de premieverhoging buitenproportioneel is, zoals door X betoogd. De geschillencommissie verwijst hiervoor naar het Reglement voor de behandeling van klachten: onderwerpen die raken aan de contractsvrijheid, worden door de commissie namelijk niet behandeld.