Artikelen

Artikel

Meer inzicht in eigen duurzaamheidsprestaties

Assurantiekantoren zijn overwegend kleine en middelgrote organisaties. Ze vallen daardoor niet direct onder de nieuwe regelgeving op het gebied van duurzaamheidsrapportages. Niet direct, maar indirect wel. Als belangrijke schakel in de verzekeringsketen zullen assurantiekantoren ook informatie moeten gaan leveren aan verzekeraars over hun duurzaamheidsimpact.

Dr. F. (Fred) de Jong, J. (Joey) Marlisa en B. (Betül) Bolat-Güreler & 03/12/2024
Artikel

Elektrificatie van vrachtauto’s: botsing met de realiteit?

De discussie over de elektrificatie van vrachtauto’s is al geruime tijd gaande. Het concept biedt een aantrekkelijke toekomstvisie: vracht-wagens die schoon en stil over onze wegen rijden, met verminderde uitstoot en bijdragend aan een duurzamere wereld.

E. (Eric) van Haren en R. (Rico) van Beek & 03/12/2024
Artikel

De omstandighedenmelding: genoeg bescherming voor de verzekerde?

De laatste jaren is in de verzekeringspraktijk de omstandighedenmelding onderwerp van discussie (geweest). Via een omstandighedenmelding kan je onder een claims made-polis dekking creëren voor risico’s, waarvoor je niet per se een aanspraak ontvangt tijdens de looptijd van de verzekeringsovereenkomst.

Mr. L. (Lotte) Bartels & 03/12/2024
Rubriek

Cyberrisico’s te lijf

Dat cybercrime toeneemt, is geen nieuws. Maar, wist je dat naar verwachting in 2025 de helft van de aanvallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten of aanvallen door kwaadwillenden?

J. (Joeri) van de Watering & De auteur is co-founder bij Guardey te Rotterdam. Dit bedrijf (guardey.nl) helpt zakelijke dienstverleners met hun online privacy- en cybersecurity. 03/12/2024
Artikel

Je kind op een e-bike of fatbike: goed idee?

Er gebeuren veel ongelukken met jonge bestuurders op een elektrische fiets of fatbike.

Mr. G. (Guido) Schakenraad en mr. K. (Kristel) Jansen-Liebau & 03/12/2024
Rubriek

Communiceren met jouw klant in 2030

De belangrijkste marketingtrends van de komende jaren hebben te maken met hoe met Artificial Intelligence (AI) op een geavanceerde manier de communicatie met de klant wordt gepersonaliseerd. Maar is de AI-manier beter dan hoe jij met jouw klant kan communiceren?

Bert Sonneveld 22/09/2024
Dossier

Schadevaststelling en schadebeperkingsplicht

Tijdens verplaatsing van de duwbak ‘Henk B’ door duwboot ‘Bo Jo’ is de duwcombinatie in aanvaring gekomen met een steiger en een meerpaal. Hierbij is de ‘Henk B’ beschadigd geraakt.

Dr. J.A. (Jolien) Kruit & 22/09/2024
Dossier

De klant moet adviseur voldoende informatie verstrekken om hem in staat te stellen aan zijn zorgplicht te voldoen

De klant moet adviseur voldoende informatie verstrekken om hem in staat te stellen aan zijn zorgplicht te voldoen Van een financieel adviseur mag worden verwacht dat hij zich inspant om ervoor te zorgen dat zijn klant beschikt over passende verzekeringsdekking.

Mr. C. (Coen) Fledderus & 22/09/2024
Dossier

Bij overgang van onderneming oude pensioenregeling handhaven?

Bij een overgang van onderneming gaat de bestaande pensioenregeling niet in alle gevallen een op een mee over. De wetgever heeft daar in artikel 7:664 BW een oplossing voor bedacht, waar de verkrijger in deze zaak gebruik van heeft gemaakt.

Mr. H.M.J. (Henny) van den Hurk & 22/09/2024
Dossier

Aannemer aansprakelijk voor schade bij bouwwerkzaamheden

In het vorig nummer van dit blad besprak ik de conclusie van P-G Lindenbergh inzake de beroepsaansprakelijkheid van de advocaat in de zaak van de heer De Greef. De vindplaats van die conclusie is ECLI:NL:PHR:2024:566.

Mr. R. (Rob) Meelker & 22/09/2024
Dossier

Verzekeraar niet verplicht tot premierestitutie met terugwerkende kracht

X is eigenaar van een auto. Omdat de auto voor langere tijd bij een garagebedrijf stond, heeft X in augustus 2023 het kenteken bij de RDW geschorst.

Mr. C. (Coen) Fledderus & 22/09/2024
Dossier

Het is aan consument om tijdens reis aan opbergvereisten voor bagage te voldoen

X maakte begin 2024 een groepsreis door Nieuw-Zeeland. Tijdens de reis aldaar werd op enig moment de koffer van X gestolen uit een Toyotabusje van de reisorganisatie. De schade van X bedraagt ruim 900 euro.

Mr. C. (Coen) Fledderus & 22/09/2024
Artikel

Octas-rapport deel 3: drie smaken

Op 29 februari verscheen het eindrapport van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas). In een drieluik besteden we aandacht aan de adviezen van deze commissie. Dit derde deel gaat over het advies rond de laatste variant: ‘Een basisuitkering voor alle werkenden’.

J. (Janthony) Wielink en J. (Jeroen) Vluggen & 22/09/2024
Artikel

Gedragslijn van Pensioenfederatie biedt handvat bij verantwoord inzetten AI

Iedereen heeft het over AI of artificial intelligence. AI is op veel gebieden in gebruik of kan op veel gebieden gebruikt worden. Ook op het gebied van pensioen. Van pensioenuitvoerders, waaronder pensioenfondsen en verzekeraars, verwachten de toezichthouders AFM en DNB dat zij AI verantwoord inzetten.

Mr. A.E. (Liesbeth) Koning & 22/09/2024
Artikel

Embedded insurance: gemak dient de mens of risicovolle ontwikkeling?

Een banner voor een reisverzekering bij een hotelovernachting, een annuleringsverzekering bij de aankoop van een concertkaartje: digitalisering is de driver achter de opkomst van embedded insurance. De inzet van Artificial Intelligence (AI) biedt mogelijkheden om producten verregaand te personaliseren.

R. (René) Geerling en N. (Niels) Bennis & 22/09/2024
Artikel

De acht belangrijkste AVG-aandachtspunten bij het gebruik van AI

Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) binnen organisaties is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. De meest gebruikte vorm van AI-technologie is machine learning voor data-analyse. Het gaat hierbij vaak om AI-systemen die gebruikmaken van datasets met persoonsgegevens.

L. (Laura) Poolman & 20/09/2024
Rubriek

CYBERRISICO’s AI: heel handig of haal je ongemerkt extra cyberrisico’s in huis?

Vraag ChatGPT om een uitnodigingsbrief op te stellen en die rolt er als vanzelf uit. Of laat een AI-tool beleidsstukken samenvatten, om er binnen een paar minuten de kern uit te halen.

J. (Joeri) van de Watering & 20/09/2024
Artikel

AI in de adviespraktijk: zorg of zegen?

Artificial Intelligence (AI) is een technologie die machines in staat stelt om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Dit omvat het vermogen om te leren van data, patronen te herkennen, beslissingen te nemen en problemen op te lossen.

D. (Dennie) van den Biggelaar & 20/09/2024
Rubriek

Jaar na de lancering van InsuranceGPT: hoe staan we ervoor?

Alweer meer dan een jaar geleden lanceerde Simplifai InsuranceGPT. Deze op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde oplossing is specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de unieke behoeften van de verzekeringssector.

Mr.drs. P. (Pim) van der Heide & 20/09/2024
Artikel

PFAS: Wat staat ons te wachten?

Dit artikel is het tweede deel van een tweeluik.

Mr. H.P. (Henriëtte) Verdam7 & De auteur is advocaat bij Kennedy Van der Laan Advocaten te Amsterdam. 20/09/2024