De adviseur moet de klant behoeden voor onderverzekering
Een belangrijke kerntaak van de adviseur is om te zorgen dat de verzekerde som op de polis van zijn klant aansluit bij de risico’s die deze klant wenst te verzekeren.
Zoek naar artikelen, whitepapers en evenementen.
Een belangrijke kerntaak van de adviseur is om te zorgen dat de verzekerde som op de polis van zijn klant aansluit bij de risico’s die deze klant wenst te verzekeren.
Zowel op als onder de Noordzee is het een drukte van belang. Alleen al op het Nederlands Continentaal Plat ligt 4.500 kilometer aan pijpleiding en 6.000 kilometer aan onderzeese kabel.
Op 22 februari 2002 wees de Hoge Raad (HR) zijn Taxibus-arrest, ECLI:NL:HR:2002:AD5356, NJ 2002/240 (taxibus of shockschade). De vraag die daarin centraal stond was of de moeder van een vijfjarig meisje dat op 9 april 1992 was doodgereden, recht heeft op vergoeding van smartengeld.
De werknemer in deze procedure, de eiser, is vanaf 1973 tot aan 1 augustus 2021 in dienst geweest bij Philips Consumer Lifestyle B.V., gedaagde (hierna te noemen: Philips). Na een lang dienstverband van meer dan 40 jaar is de werknemer ziek geworden.
Voorkomen is beter dan genezen. Met dit gezegde bedoelen we dat problemen en ongelukken niet ontstaan omdat we voorzichtig zijn of iets anders doen dan normaal. Omdat we weten dat als we ons gedrag niet aanpassen de kans op schade groot is.
Hoe een stoffig wetsartikel wordt afgestoft Het huidige verzekeringsrecht, boek 7 titel 17, afdeling 1 tot en met 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW), is al sinds 1 januari 2006 van toepassing.
Een van de mooiste doelen die de VN willen bereiken is het bewerkstelligen van vrede. Bepaalde regio’s in de wereld hebben (voortdurend) te maken met instabiliteit en conflict.
Zijn de redelijke kosten gemaakt voor het vaststellen van de schade altijd gedekt onder de verzekeringsovereenkomst? Moet dit in de polisvoorwaarden met zoveel woorden staan? Kan deze dekking in de polisvoorwaarden worden beperkt of uitgesloten, en zo ja tot hoever?
Sinds enkele jaren is de zekerheid waarmee goederen van de fabriek naar de gebruiker komen flink afgenomen. Dit fenomeen is nu bekend onder de algemene term supply chain disruptie, ofwel de verstoring van de toeleveringsketen.
De enorme stijging van de energieprijzen raakt iedereen; verduurzaming is noodzakelijk om meerdere redenen en zeker niet alleen voor het eigen huishoudboekje. Bij de meeste huishoudens en bedrijven bestaat verduurzaming uit twee onderdelen: isoleren van de opstal en een andere wijze van energie-inkoop en/of -productie.
In de Beursbengel van december 2021 schreef ik al over verzekeraars en de energietransitie. In dat artikel ging ik dieper in op hoe verzekeraars tegen deze transitie aankijken en wat hun rol hierbij is.
Bij het afwikkelen van opstalschades ontstaan steeds vaker knellende situaties. Er spelen bijvoorbeeld nieuwe ontwikkeling op het gebied van (bouw)regelgeving.
Bij pensioen zijn er twee situaties die met enige regelmaat voor discussie zorgen tussen de pensioenuitvoerders en deelnemers aan de pensioenregeling. De eerste situatie is de ruilmogelijkheid van ouderdomspensioen in partnerpensioen of omgekeerd van partnerpensioen in ouderdomspensioen.
Overlijden is een zogenaamd bloot rechtsfeit, dat leidt tot nieuwe rechtsposities door overgang of overdracht van rechten en plichten die de erflater nalaat. Het overlijden zet dus een transformatie van het een en ander in gang.
X is eigenaar van een elektrische fiets. In maart 2021 wordt de fiets van X gestolen. X claimt deze diefstal bij Unigarant, waar hij een fietsverzekering had gesloten. De polisvoorwaarden schrijven onder meer voor dat X over twee originele fietssleutels moet beschikken.
X is eigenaar van een woning. In deze woning is X bezig met een verbouwing. Op een kwade ochtend in oktober stormt het. Als gevolg van deze storm is het glas uit het dakraam van de woning gesprongen.
Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij waakt voor de verzekeringsbelangen van de klanten die tot zijn portefeuille behoren.
Bij verlies of schade kan de vervoerder zich beroepen op de aansprakelijkheidslimitering van 8,33 SDR per kilogram verloren of beschadigd gewicht. Gevolgschade is uitgesloten.
Een vordering kan verjaren. In ons wetboek is dat voor de schadevergoedingsvordering geregeld in artikel 3:310 BW.
AEen faillissement kan op grond van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) eindigen in een akkoord. In deze kwestie speelde de vraag of de WHOA eigenlijk wel van toepassing kan zijn op de vordering voor achterstallige premies van het bedrijfstakpensioenfonds.