Zonder vervoer ligt alles stil
Rubriek door 31 januari 2023
-
De maritieme sector is de bakermat van het verzekeringsbedrijf
Onlangs publiceerde verzekeraar Allianz een persbericht met de belangrijkste trends voor schadeclaims op zee. In de periode van januari 2017 tot december 2021 waren meer dan 240.000 schadegevallen gezamenlijk verantwoordelijk voor een maritieme verzekeringsschade van 9,2 miljard euro. Brand, aanvaringen en zinken veroorzaken de duurste claims, terwijl ladingschade het meest voorkomt.
De maritieme sector is de bakermat van het verzekeringsbedrijf. Al in de Codex Hammurabi, een van de oudste tot dusver gevonden geschreven wetten uit het antieke Mesopotamië, werd al gewag gemaakt van een vorm van verzekering. Als handelaren onderweg beroofd werden, kregen zij een schadevergoeding van de lokale heersers. In het begin van de 16e eeuw was er al sprake van een vorm van co-assurantie: de partenrederij die het voor beleggers mogelijk maakte aandelen (parten) in een zeeschip te kopen. De parten waren verhandelbaar op de beurs. Verging het schip, was men het ingelegde geld kwijt. Een andere vorm van verzekering die in die tijd ontstond, was bodemerij. De reder kreeg een lening waarmee hij het schip kon uitrusten en de reis financieren. Verging het schip, hoefde de reder niets of slechts een klein deel terug te betalen. Kwam het schip behouden terug, dan werd de lening terugbetaald met een premie voor het gelopen risico.