ONE Hammersmith: Hulploonperikelen (en de verhouding met averij-grosse)
Dossier door 18 juni 2025
-
In oktober 2024 zijn bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam twee kort gedingen gevoerd naar aanleiding van motorproblemen van het ms. ONE Hammersmith. Het chronologisch eerste vonnis, van 9 oktober 2024, ziet op de vordering van de hulpverlener om de scheepseigenaar en charterers te verplichten hun retentierecht uit te oefenen voor hulploonzekerheid. Het tweede vonnis betreft de beslissing van de Rechtbank Rotterdam op het verzoek van ladingbelanghebbenden tot aanstelling van een maritiem gerechtsexpert. In deze bijdrage bespreek ik het eerste vonnis, met aandacht voor de relatie tussen (zekerheid voor) hulploon en averij-grosse.
Op 27 september 2024 ondervond het containerschip ONE Hammersmith motorproblemen voor de kust van Frankrijk. Hulpverlener Les Abeilles verleent assistentie aan het schip op basis van een met scheepseigenaar Primavera overeengekomen Lloyd’s Open Form Salvage Agreement (LOF). Als ‘Agreed Place of Safety’ is in het LOF de Bay of Douarnenez opgenomen. Het LOF bevat verder onder meer een rechtskeuze voor Engels recht en een arbitrageclausule voor arbitrage in Londen. Naar Engels recht wordt aangenomen dat belanghebbenden bij de ten tijde van de hulpverlening aan boord vervoerde lading door owners/de kapitein mede gebonden zijn aan dat LOF.