Niets doen is geen optie
Rubriek door 6 december 2022
-Niets doen is geen optie, dat was een van de conclusies van de sessie ‘Wie wint er van de consolidatie in de intermediaire markt’ op de AM:dag. In die sessie ontving ik Björn Bierhaalder (MCH Consultancy), Henri Veldsink (Veldsink Advies) en Rudy van Leeuwen (AFM). Omdat de zaal vol was en mensen daardoor toegang werd geweigerd, deel ik ook de overige conclusies in deze column.
Bij de introductie van het onderwerp maakte ik de vergelijking met de retailmarkt van de dagelijkse boodschappen. Na een straatbeeld met een bakker, slager, kruidenier en groenteman deed in de jaren 70 van de vorige eeuw de supermarkt zijn intrede; groot, groter, grootst. En toch bleven de bakker en slager; vooral door zich op kwaliteit en dienstverlening te focussen. De verwachting is dat supermarkten het de komende jaren lastiger gaan krijgen door – de nieuwe, opgeschaalde vorm van de bakker en slager – Samen een koe kopen, Crisp, Groenteclub of Productenvandeboer.