Informatiegaten dichten bij incidenten en crises

Artikel door M. (Maud) Sterrenberg - 29 augustus 2023

Zowel verzekeraars als hulpdiensten hebben baat bij het voorkomen en beperken van schade. We hebben gemeenschappelijke doelen en belangen als het gaat om het beschermen van mensen, eigendommen en het waarborgen van de veiligheid van onze gemeenschappen. Een goede informatievoorziening is daarbij steeds belangrijker. Het Multi Intelligence Center (MIC) van de Gezamenlijke Brandweer en de Veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid ziet in verzekeringsmaatschappijen waardevolle samenwerkingspartners die verzekerden kunnen stimuleren om tijdens incidenten cruciale informatie met hulpdiensten te delen.

Bij het nastreven van onze gemeenschappelijke doelen staan we voor verschillende uitdagingen. De aard van incidenten en crises verandert. Vers in het geheugen ligt de coronacrisis. Had jij daarvan vooraf alle gevolgen kunnen overzien? Wij ook niet. Elementen binnen en tussen samenlevingen zijn inmiddels zo met elkaar verweven dat het inschatten van de effecten van het een op het ander een haast onmogelijke opgave is geworden. Ook klimaatverandering en de energietransitie stellen ons voor nieuwe uitdagingen. De woningbrand in Arnhem van afgelopen juni benadrukt nog eens de risico’s die zonnepanelen met zich mee kunnen brengen. Bij deze brand belemmerden zonnepanelen het bluswerk van de brandweer. Mede daardoor duurde het elf uur voordat de brandweer het vuur onder controle had en werden acht woningen voorlopig onbewoonbaar verklaard.


Deel dit artikel