Embedded insurance: gemak dient de mens of risicovolle ontwikkeling?

Artikel door R. (René) Geerling en N. (Niels) Bennis - 22 september 2024

Een banner voor een reisverzekering bij een hotelovernachting, een annuleringsverzekering bij de aankoop van een concertkaartje: digitalisering is de driver achter de opkomst van embedded insurance. De inzet van Artificial Intelligence (AI) biedt mogelijkheden om producten verregaand te personaliseren. Wat zijn de kansen en risico’s en welk mandaat heeft de Autoriteit Financiële markten (AFM)?

De meeste consumenten hebben weleens de mogelijkheid om een embedded verzekering af te sluiten. Bijvoorbeeld wanneer de medewerker van het autoverhuurbedrijf aan de balie extra dekkingen aanbiedt, of wanneer de elektronicawinkel garantieverzekeringen verkoopt bij een wasmachine. De kern is dat een verzekering direct wordt aangeboden bij de aanschaf van een dienst of product. De wijze van distributie bestaat al geruimde tijd, maar digitalisering en kunstmatige intelligentie maken dat de techniek steeds wijdverspreider wordt.


Deel dit artikel