De Verzekeringsagent 2.0: van administrateur naar regisseur

Rubriek door Jack Vos - 16 april 2025

‘Wie slim inspeelt op AI, blijft relevant en voegt juist meer waarde toe dan ooit tevoren’

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum eind januari in Davos domineerden twee onderwerpen de gesprekken: Donald Trump en kunstmatige intelligentie (AI). Van deze twee was AI niet alleen het interessantere, maar vrijwel zeker ook het belangrijkere thema. De snelle opkomst van AI, en met name Agentic AI Agents, belooft ook de verzekeringsbranche ingrijpend te veranderen. Maar wat zijn Agentic AI Agents? En, belangrijker, wat betekent het voor de adviseur?

Agentic AI gaat weer een stap verder dan Generative AI. Waar Generative AI vooral teksten genereert en analyseert – zoals polisvoorwaarden of klantcommunicatie – kunnen Agentic AI Agents zelfstandig gerichte taken uitvoeren. Denk aan het aannemen én verwerken van mutaties, het proactief signaleren en regelen van passende dekkingen of een volledig automatische schadeafhandeling. Het woord agent vindt zijn oorsprong in het Latijnse agens, wat ‘iemand die handelt’ of ‘uitvoerder’ betekent. Jarenlang was de ‘verzekeringsagent’ iemand die handelde namens de verzekeraar en vooral uitvoerder was van administratieve processen. De intrede van de computer deed stoffige dossierkasten verdwijnen, maar de processen werden er niet minder star op (“computer says no”). Daarbij worden we dagelijks overspoeld met e-mails, waardoor de werkdruk eerder toe- dan afgenomen is. De belofte is dat Agentic AI Agents hierin verandering gaan brengen.


Deel dit artikel