De omstandighedenmelding: genoeg bescherming voor de verzekerde?
Artikel door 3 december 2024
-
De laatste jaren is in de verzekeringspraktijk de omstandighedenmelding onderwerp van discussie (geweest). Via een omstandighedenmelding kan je onder een claims made-polis dekking creëren voor risico’s, waarvoor je niet per se een aanspraak ontvangt tijdens de looptijd van de verzekeringsovereenkomst. In de praktijk speelt in het bijzonder de vraag wanneer een omstandigheid als voldoende kwalificeert om te worden gemeld, maar bijvoorbeeld ook de vraag wat de rol van de verschillende betrokken partijen is, wanneer een verzekeraar geen bevestiging geeft over de kwalificatie als omstandigheid. Dit artikel gaat over de mogelijkheid tot het doen van een omstandighedenmelding onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en gaat in op de vragen, die in de praktijk spelen.
Tegenwoordig wordt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in de praktijk vrijwel altijd gesloten op claims made-basis. Dit betekent dat onder de polis alleen dekking bestaat wanneer de aanspraak (de vordering tot schadevergoeding) tijdens de looptijd van de verzekeringspolis door de verzekerde is ontvangen en ook tijdig (in ieder geval ook tijdens de looptijd) bij de verzekeraar is gemeld. Het is echter mogelijk dat een verzekerde pas na afloop van de verzekeringsperiode aansprakelijk wordt gesteld. In die situatie is de schade in beginsel niet gedekt onder de polis. Door tijdens de looptijd van de verzekeringsovereenkomst een omstandighedenmelding te maken bij de verzekeraar is het mogelijk om (dreigende) claims bij de oude verzekering onder de dekking te brengen. Dat is met name bij het oversluiten van de verzekering prettig voor een verzekerde, omdat de nieuwe verzekeraar in de regel geen dekking biedt voor al bekende omstandigheden.