De adviseur moet zijn klant wijzen op periodieke herkeuring van de elektrische installatie

Dossier door Coen Fledderus - 18 juni 2025

‘De adviseur had X er op moeten wijzen dat de elektrische installatie opnieuw gekeurd moest worden’
‘Niet vaststaat dat de herkeuring het gebrek had blootgelegd’

Een adviseur moet in het kader van zijn zorgplicht de belangen van zijn klanten naar behoren behartigen. Daarbij hoort dat een redelijk handelend en redelijk bekwame adviseur zijn klanten tijdig wijst op omstandigheden die gevolgen kunnen hebben voor de dekking van de verzekering. In een zaak voor de rechtbank Den Haag stond de vraag centraal of de adviseur zijn klant had moeten wijzen op de door de verzekeraar voorgeschreven noodzaak om elke drie jaar de elektrische installatie in het bedrijfspand te laten herkeuren. De casus was als volgt.

X exploiteert een bowling- en partycentrum in Gouda. Op 22 december 2022 brak er brand uit in het pand, waarbij de schade ruim 120.000 euro bedroeg. Tussen X en Driesen Assuradeuren vigeerde een zogeheten Commercial Blockpolis, waarbij het gebouw, de inventaris en de bedrijfsschade van X waren verzekerd. Deze verzekering kwam tot stand via bemiddeling van de adviseur van X.


Deel dit artikel