De aantrekkingskracht van ‘leuk’ verzekeren
Rubriek door 30 januari 2025
-
‘Leuk’ verzekeren en doelgroepverzekeringen: transparantie graag
En ik had mij nog zo voorgenomen om mij niet eraan te ergeren, de reclameslogan op de radio van een verzekeraar dat ‘wij graag de leukste mensen verzekeren’. Het is een slogan die ongetwijfeld aandacht trekt, een glimlach opwekt, maar ook vragen oproept. Want wat bedoelen we eigenlijk met ‘leuk’? En wat gebeurt er als iemand niet door de acceptatiecriteria komt?
De slogan van de betreffende verzekeraar is creatief, maar legt een belangrijk spanningsveld bloot in onze branche. Verzekeren draait in essentie om het beheersen van risico’s en het maken van rationele keuzes. Maar wat als marketinguitingen verwachtingen creëren die niet stroken met de werkelijkheid? Hoe voelt een potentiële verzekerde zich als blijkt dat zij of hij niet ‘leuk’ genoeg is volgens de acceptatiecriteria?