Jurisdictieclausules bij CMR-vervoer
Dossier door 3 december 2024
-Bij CMR-vervoer zijn vrijwel altijd partijen betrokken die gevestigd zijn in verschillende landen. Bij schade zijn het dus altijd internationale zaken. In dergelijke zaken is dan de vraag welke rechter internationaal bevoegd is om van het geschil kennis te nemen. Juristen duiden de internationale bevoegdheid van de rechter aan met rechtsmacht.
Normaal gesproken bespreek ik in de Beursbengel nauwelijks procesrechtelijke aspecten. Vaak is het beter om het over de zaak zelf te hebben. Maar met name in wegvervoerzaken is de vraag welke rechter rechtsmacht heeft − vooral bij diefstalschades − van groot belang. De CMR (artikel 29) verwijst voor de vraag of er sprake is van aan opzet gelijk te stellen schuld naar het nationale recht van het land waar de vordering aanhangig is. Omdat hier in de CMR-landen verschillend over wordt gedacht, betekent dit in de praktijk dat de doorbreking van de aansprakelijkheidslimitering in het ene land veel eerder mogelijk is dan in het andere land. Dat kan nogal een verschil maken als de waarde van de lading hoog is en het gewicht juist laag is.