Containers met calcium hypochloriet in plaats van calcium chloride

Dossier door Dr. J.A. (Jolien) Kruit - 3 juni 2024

Containers met calcium hypochloriet in plaats van calcium chlorideOp 12 februari 2017 vond aan boord van het ms. ‘APL Austria’ een ontploffing plaats, waarna brand is uitgebroken. Uit onderzoek is gebleken dat het incident is veroorzaakt door de aanwezigheid en oververhitting van het brandgevaarlijke calcium hypochloriet in drie containers, die volgens de goederenomschrijving eigenlijk het ongevaarlijke calcium chloride zouden moeten hebben bevat. Als gevolg van het incident is er aanzienlijke schade ontstaan aan het schip, de aan boord vervoerde lading, zijn er aanzienlijke kosten gemaakt en heeft omslag in de averij-grosse plaatsgevonden. Een en ander heeft geresulteerd in meerdere juridische procedures, waaronder ook in Nederland.

De drie containers, die een ander wit poeder bevatten dan opgegeven en dat anders dan het opgegeven poeder wél gevaarlijk was, werden vervoerd onder door Nile Dutch Africa Line (NDAL) uitgegeven cognossementen. Belanghebbenden bij andere onder NDAL-cognossementen vervoerde goederen hebben NDAL als cognossementsvervoerder tevergeefs in rechte aangesproken voor vergoeding van door hen geleden schade. Zowel de Rechtbank Rotterdam als het Hof Den Haag (S&S 2022, 33, besproken in de Beursbengel 916, juli/augustus 2022) accepteerde het beroep van NDAL op de brandexceptie. Van onzeewaardigheid van het schip voor en bij aanvang van de reis was niet gebleken. Het hof stelde vast dat als uitgangspunt en behoudens bijzondere omstandigheden te gelden heeft dat een vervoerder moet kunnen vertrouwen op de juistheid van de goederenomschrijving die de afzender van de ten vervoer aangeboden goederen geeft.


Deel dit artikel