Vervoersgeschiktheid schip en verhaalbaarheid overladingskosten onder CMNI
Dossier door 6 juni 2023
-Vervoersgeschiktheid schip en verhaalbaarheid overladingskosten onder CMNI
De achtergrond van het geschil is het vervoer van een constructieonderdeel van Bratislava, Slowakije naar Papenburg, Duitsland over de binnenwateren aan boord van het m.s. ’Daya’. Tijdens de reis stelt de Duitse waterpolitie vast dat er door de hoogte van de lading onvoldoende vrij zicht is vanuit de stuurhut van het schip. De ‘Daya’ mag zijn reis daarna niet voortzetten. Armaris, die het vervoer geboekt heeft, laat de lading overladen aan boord van het m.s. ‘Con Amore’, die de lading naar de eindbestemming brengt.
Daya-eigenaar Verstraeten, die de reis niet kon afmaken, vordert betaling van het pro rata deel van de voor het vervoer afgesproken vracht van Armaris. Ook vordert hij betaling van vrachtfacturen voor andere in opdracht van Armaris gemaakte reizen. Armaris erkent de verschuldigdheid van de vrachtfacturen, maar beroept zich op verrekening met de kosten die het schip heeft moeten maken om de lading op de eindbestemming te krijgen toen de ’Daya’ zijn reis niet kon afmaken. Ook vordert Armaris vergoeding van zijn schade en kosten voor zover deze hoger zijn dat de facturen van Verstraeten (dus in aanvulling op de verrekening).