De adviseur moet goed presteren maar hij hoeft niet de best denkbare prestatie te leveren
Dossier door 6 december 2022
-Een adviseur is een beroepsbeoefenaar van wie – gelijk iedere beroepsbeofenaar – mag worden verwacht dat hij zich de belangen van zijn klanten aantrekt. Om te beoordelen of hij dat in een specifiek geval in voldoende mate heeft gedaan, wordt getoetst of de adviseur heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht. Als dat niet het geval is, dan heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden en heeft hij jegens zijn klant een beroepsfout gemaakt. Deze maatstaf brengt niet met zich mee dat de adviseur in zijn hele doen en laten het allerbeste moet zien te bewerkstelligen. Een gewoon goede prestatie volstaat namelijk in dit kader. Een dergelijke discussie speelde in eerste aanleg bij Rechtbank Den Haag en werd te aldaar bij het hof voortgezet. De casus was als volgt.
X exploiteert via een vennootschap onder firma een restaurant. Als gevolg van brand(stichting) is er eind 2018 schade ontstaan aan het restaurant en de inventaris. Tussen X en Delta Lloyd (Nationale-Nederlanden) vigeerde een brandverzekering. Nationale-Nederlanden weigert evenwel dekking onder de polis te verlenen. Volgens Nationale-Nederlanden is de brand door derden gesticht in een afvalcontainer van X. Deze afvalcontainer stond ten tijde van de brand niet minimaal vijf meter uit de gevel van het restaurant. Dit volgt uit de horecaclausule (1726) die op de polis van toepassing was. X richt zijn pijlen vervolgens op zijn adviseur die de brandverzekering in zijn portefeuille had.