De adviseur moet van ontwikkelingen in de markt op de hoogte zijn
Dossier door 6 december 2022
-Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij op de hoogte is en ook blijft van de relevante ontwikkelingen in de verzekeringsbranche. Want de adviseur heeft deze kennis nodig om invulling te kunnen geven aan zijn zorgplicht jegens zijn klanten. Maar de adviseur hoeft niet alwetend te zijn. De klant moet een verwijt aan het adres van de adviseur – dat hij niet voldoende wist wat er binnen zijn vakgebied speelde – wel voldoende handen en voeten geven. Oftewel: het kan de adviseur pas worden tegengeworpen als hij redelijkerwijs op de hoogte had behoren te zijn van bepaalde kennis binnen de branche. Een dergelijke zaak speelde bij Rechtbank Zeeland-West-Brabant. De casus was als volgt.
X is festivalorganisator. X organiseert jaarlijks meerdere muziekfestivals. Een van die festivals betreft het Rebirth Festival. Dit festival stond gepland van 10 tot en met 12 april 2020. Het festival zou dat jaar voor het achtste opeenvolgende jaar plaatsvinden. Ten behoeve van dat festival sloot X steeds een losse evenementenverzekering. De adviseur van X -die ook de overige verzekeringen van X beheerde- bemiddelde in de jaren vóór 2020 in de weken voordat het festival zou plaatsvinden telkens bij het tot stand komen van deze evenementenverzekering. De jaarlijks afgegeven polis bevatte dekking voor onvoorziene omstandigheden. Daaronder begrepen schade als gevolg van epidemieën, pandemieën en besmettelijke ziekten. Op 20 februari 2020 meldde X zich bij de adviseur met het verzoek om ook dit jaar voor het op handen zijnde Rebirth Festival een evenementenverzekering te sluiten. De adviseur meldde daarop dat een zogeheten Integraal Organisatie Plan (IOP) van het festival benodigd was. X stuurde dit plan enkele dagen later toe en de adviseur merkte dit -als gevolg van vakantie- ook pas weer enkele dagen later op, te weten 28 februari 2020. Een dag eerder op 27 februari 2020 hebben verzekeraars marktbreed laten weten dat op polissen voor evenementenverzekeringen een uitsluiting wordt opgenomen voor schade als gevolg van een epidemie, pandemie of besmettelijke ziekte. X kon dus vanaf dat moment geen evenementenverzekering met een dergelijke dekking meer sluiten. Het Rebirth Festival kon in 2020 niet doorgaan vanwege de door de overheid genomen coronamaatregelen. X claimt de door haar geleden schade als gevolg van het afgelasten van dit festival bij de adviseur. Volgens X had de adviseur er eerder voor moeten waarschuwen dat verzekeraars een dekkingsuitsluiting voor epidemieën op evenementenverzekeringen zouden kunnen opnemen. Als de adviseur proactiever had gehandeld, dan had er nog een evenementenverzekering met dekking voor onvoorziene omstandigheden gesloten kunnen worden, aldus X. De rechtbank stelt voorop dat het de taak van de adviseur is om diens klant tijdig opmerkzaam te maken op de gevolgen die bepaalde feiten kunnen hebben voor de dekking van de verzekeringen in de portefeuille. De exacte reikwijdte van deze zorgplicht verschilt van geval tot geval. De omstandigheden die daarbij een rol kunnen spelen worden onder meer ingevuld door de verhouding die partijen met elkaar hebben en of de adviseur wist wat voor zijn klant van belang was. Concreet betekent dit volgens de rechtbank dat in deze zaak beoordeeld moet worden of er een waarschuwingsplicht voor de adviseur bestond.