Schadepreventie en premiebeheersing: voorbeeld uit de logistieke sector

Rubriek door R. (Robin) Doesburg Smits, T. (Tom) Rodenburg, M. (Maurice) Wagenaar. - 6 december 2022

Een mooi uit de logistiek afkomstig voorbeeld van innovatie is Hello Mobility. Deze dienst combineert real-time voertuigdata via een online dashboard met persoonlijke coaching van chauffeurs in de transport- en logistieke sector. Inzicht in het rijgedrag en aanpassing van dat gedrag door chauffeurs leidt tot meer verkeersveiligheid, minder schade, geringere onderhoudskosten aan het wagenpark, een lagere verzekeringspremie en lager brandstofverbruik.

Ondernemers kunnen met Hello Mobility kostenefficiënter, veiliger en duurzamer met hun wagenpark ondernemen. En dat komt ten goede aan de continuïteit en stabiliteit van hun bedrijfsvoering. Maar Hello Mobility is ook voor de verzekeringsbranche interessant. Bij verzekeringsadvies speelt preventie namelijk een belangrijke rol. Hoe is schade aan wagenparken (casco) en schade door wagenparken (in het licht van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)) te voorkomen? Minder schade leidt immers tot lagere kosten en meer veiligheid. Met Hello Mobility zijn schadefrequentie en schadelast bij klanten preventief en structureel aan te pakken.