Vakbekwaamheid en (ingehuurd) personeel, hoe zit het ook alweer?

Artikel door C. (Christel) van Bommel-Versluijs - 25 augustus 2021

We naderen alweer het einde van de driejaarstermijn van de Permanente Educatie. Hoewel drie jaar een redelijke termijn is om de benodigde examens af te leggen, is het vaak toch weer een opgave. Voor de financieel dienstverlener en voor zijn medewerkers. En hoe zit het eigenlijk met de vakbekwaamheid van ingehuurd personeel? Dat wordt nog wel eens vergeten.

Voor wie gelden de eisen? De vakbekwaamheidseisen gelden voor alle klantmedewerkers die inhoudelijk klantcontact hebben. Denk bijvoorbeeld aan een binnendienstmedewerker die bemiddelingswerkzaamheden uitvoert of een klant inhoudelijk informeert over de werking van een product. Als een klantmedewerker daarnaast ook adviseert, is een geldig diploma nodig voor het onderwerp waarover hij of zij advies geeft. Dit geldt ook wanneer een medewerker in de nazorgfase vragen van de klant over de passendheid van het product beantwoordt en een voorstel doet voor een specifiek product als alternatief. Deze eisen kunnen zowel voor de financieel dienstverlener als voor zijn werknemers van toepassing zijn, maar ook voor ingehuurd personeel.


Deel dit artikel