Hollands glorie

Rubriek door Johan Zwaanswijk - 29 april 2021

Een mooie casus voor de opleiding Branche Transport

Het zijn bijzondere tijden voor de maritieme sector. Vier opvallende gebeurtenissen met schepen waren in een kort tijdbestek nadrukkelijk in het nieuws. En vervolgens rijst natuurlijk vrijwel direct de vraag of, en in hoeverre, de gevolgen hiervan voor rekening van verzekeraars komen. In dit nummer van de Beursbengel: een artikel over het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal.

Het 400 meter lange en ruim 200.000 ton zware containerschip Ever Given raakte in het Suezkanaal stuurloos en kwam overdwars tussen de twee kades vast te liggen met de boeg en achtersteven op ondiepe gedeeltes van het kanaal. De Ever Given heeft een Japanse eigenaar, vaart onder Panamese vlag, wordt geëxploiteerd door een bedrijf in Taiwan, ligt vast in Egypte en is mede door hulp van Nederlandse slepers weer rechtgetrokken. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende nationaliteiten van de ladingeigenaren. Daaruit blijkt maar weer hoe internationaal de maritieme sector is en hoeveel partijen erbij betrokken zijn.


Deel dit artikel