Columns

Rubriek

Logisch? Toch niet!

‘Voor de klant voelt het vaak niet logisch – en dat is het soms ook niet’ Je kent het wel: “Jij werkt toch in de verzekeringsbranche?

Bert Sonneveld 18 juni 2025
Rubriek

Focus op vakmanschap

Waarom heb je voor dit vak gekozen? “Het contact met de mensen. Ik vind het heerlijk om nieuwe mensen te ontmoeten en hen te helpen.

18 juni 2025
Rubriek

Stop met optimaliseren. Begin met groeien.

‘Betonnen zwemvesten bouwen we al genoeg. Tijd voor echte groei’ We vinden het al bijna normaal: AI inzetten om processen efficiënter te maken. Snellere schadeafhandeling, minder handmatig werk, lagere kosten.

Jack Vos 18 juni 2025
Rubriek

Verzekeringen: gebakken lucht?

‘We verkopen een belofte’ Onze branche kenmerkt zich door een toch wel wat vreemd product. Wij verkopen een belofte. Een klant die een verzekering afsluit, krijgt de toezegging dat – bij een onzeker voorval of schade, mits voldaan aan bepaalde (rand)voorwaarden – een uitkering volgt.

Henk Beekman 18 juni 2025
Rubriek

Van verzekeringsadviseur naar strategisch navigator

‘De mens is de bron én drager van waardecreatie’ In een wereld waar verandering de enige constante is, blijven ontwikkeling en aanpassing de motor van vooruitgang.

Ruud Bindels 18 juni 2025
Rubriek

Sleutelrol in cybersecurity

‘Technologische ontwikkelingen hebben enorme gevolgen voor governance en cybersecuritybeleid’ Welkom bij deze nieuwe editie van De Beursbengel. Deze keer richten we ons op een onderwerp dat niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven: cyberrisico’s.

Ruud Bindels 16 april 2025
Rubriek

Mislukkingen vieren

‘Het falen moet je zelfs vieren; en niet alleen, maar met je hele team!’ Vaak gehoord: successen moet je vieren. Dat is goed voor jou als mens en voor jouw team.

Bert Sonneveld 16 april 2025
Rubriek

De Toekomst van Intermediairs: AI als Gamechanger

De wereld van kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich razendsnel en biedt talloze mogelijkheden voor intermediairs. Van het automatiseren van repetitieve taken tot het verbeteren van klant-interacties, AI transformeert de manier waarop intermediairs werken en waarde toevoegen aan hun klanten.

16 april 2025
Rubriek

Focus op Vakmanschap

Waarom heb je voor dit vak gekozen? “Het interessante aan het verzekeringsvak vind ik dat je relatief veel verstand van een algemeen onderwerp hebt, terwijl de meeste anderen veel minder kennis ervan hebben.

16 april 2025
Rubriek

De Verzekeringsagent 2.0: van administrateur naar regisseur

‘Wie slim inspeelt op AI, blijft relevant en voegt juist meer waarde toe dan ooit tevoren’ Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum eind januari in Davos domineerden twee onderwerpen de gesprekken: Donald Trump en kunstmatige intelligentie (AI).

Jack Vos 16 april 2025
Rubriek

Wft-kennis is niet genoeg

‘Iedereen in de verzekeringsbranche zou zich ook in de theorie van intermediairswijzigingen moeten verdiepen’ De huidige Wft-PE cyclus is geëindigd op 1 april 2025. Dat is geen grap. Op diezelfde dag zijn we meteen begonnen aan een nieuwe periode van drie jaar.

Henk Beekman 16 april 2025
Rubriek

Trends voor 2025

‘Wie de vertaling van die inzichten kan maken naar acties, zal bij de winnaars behoren’ Het is 2025. Er is in 25 jaar meer veranderd dan we ons misschien realiseren.

Bert Sonneveld 31 maart 2025
Rubriek

Focus op vakmanschap

Waarom heb je voor dit vak gekozen? “Mijn opa had het bedrijf in 1934 opgericht, mijn vader nam het over en ik was dus voorbestemd om het voort te zetten.

31 januari 2025
Rubriek

Vertrouwen we al op AI?

‘Met Responsible AI kunnen we met AI op een duurzame manier echte waarde creëren’ Het zal je niet ontgaan zijn dat AI ook in de verzekeringssector een sterke opmars maakt.

Jack Vos 30 januari 2025
Rubriek

Oude wijn in nieuwe zakken

‘De vier speerpunten in een duurzame bedrijfsvoering zijn: groen, circulair, sociaal en innovatief’ Van duurzaam schadeherstel tot funderingsschade en de ontbossingsverordening. En wat dacht je van circulair bouwen?

Henk Beekman 30 januari 2025
Rubriek

De aantrekkingskracht van ‘leuk’ verzekeren

‘Leuk’ verzekeren en doelgroepverzekeringen: transparantie graag En ik had mij nog zo voorgenomen om mij niet eraan te ergeren, de reclameslogan op de radio van een verzekeraar dat ‘wij graag de leukste mensen verzekeren’.

30 januari 2025
Rubriek

De zeven generatie-regel

December. Een mooie maand voor terugblik en reflectie. Wat ging er goed? Wat had ik beter anders kunnen doen? En heb ik inzichten gekregen die ik zou kunnen – nee, ga – toepassen?

Bert Sonneveld 3 december 2024
Rubriek

Cyberrisico’s te lijf

Dat cybercrime toeneemt, is geen nieuws. Maar, wist je dat naar verwachting in 2025 de helft van de aanvallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten of aanvallen door kwaadwillenden?

J. (Joeri) van de Watering 3 december 2024
Rubriek

Communiceren met jouw klant in 2030

De belangrijkste marketingtrends van de komende jaren hebben te maken met hoe met Artificial Intelligence (AI) op een geavanceerde manier de communicatie met de klant wordt gepersonaliseerd. Maar is de AI-manier beter dan hoe jij met jouw klant kan communiceren?

Bert Sonneveld 22 september 2024
Rubriek

CYBERRISICO’s AI: heel handig of haal je ongemerkt extra cyberrisico’s in huis?

Vraag ChatGPT om een uitnodigingsbrief op te stellen en die rolt er als vanzelf uit. Of laat een AI-tool beleidsstukken samenvatten, om er binnen een paar minuten de kern uit te halen.

J. (Joeri) van de Watering 20 september 2024