Opsmuk
Rubriek door 6 december 2022
-Windowdressing, greenwashing of flatteren. Het zijn allemaal woorden voor een trucje om ergens op te lijken en zo het eigen imago op te poetsen. Veel mooie praatjes die geen gaatjes vullen. Bijvoorbeeld mooier gemaakte praatjes over de balans, de winst- of verliesrekening of een beleggingsportefeuille of over gezond, groen en duurzaam zijn. Officieel klopt het, maar de werkelijkheid is toch net even anders. Excelmanagement. En daar maak ik me druk over.
Nepnieuws is de laatste tijd veel in het nieuws. Met als meest vergaande vorm diverse complottheorieën. Maar dichter bij huis zijn er ook foute voorstellingen van zaken die je op het verkeerde been kunnen zetten. Denk dan aan de 1-april-grappen, het niet vertellen van het hele verhaal, een misleidende foto, onjuist verband of suggestieve CHOCOLADEletter-kop boven een artikel. Er is een hele branche die – deels – hiermee bezig is: reclame en marketingcommunicatie. Bewust of onbewust wordt er een beeld gecreëerd terwijl de werkelijkheid (net iets) anders is. Over een aantal zaken maak ik me druk; ik noem er drie.