Oorlogs- en Stakersrisico en transportverzekeringen

Artikel door A.(Angela) Pieneman RMiA - 6 december 2022

Op 24 februari 2022 werden we wakker met de berichten dat Rusland in de nacht van woensdag op donderdag meerdere militaire doeleinden in Oekraïne had aangevallen. Oorlog brengt grote risico’s met zich mee. Dit kan voor verzekeraars aanleiding zijn om het oorlogsrisico voor deze gebieden te beëindigen. In dit artikel geef ik uitleg over wanneer verzekeraars dat mogen doen, dat wil zeggen op basis van welke clausules en/of voorwaarden. En waar je als adviseur op moet letten.

Transportgoederenverzekeringen worden tegenwoordig voornamelijk gesloten op basis van ‘alle van buiten komende onheilen’, inclusief het oorlogs- en stakersrisico. Voor het oorlogsrisico geldt wel dat de goederen geladen moeten zijn op een zeegaand schip (waterborne agreement) of in een luchtvaartuig (airborne agreement). Wanneer de goederen per truck over land worden vervoerd, dan is er geen dekking voor het oorlogsrisico.