Ever Given: zeerecht in een notendop
Artikel door 6 december 2022
-
Het is inmiddels een jaar geleden dat de Ever Given in het Suezkanaal vast kwam te zitten. De blokkade is inmiddels opgeheven en het kanaal is weer toegankelijk voor zeeschepen. Maar de afhandeling van de schadeclaims daarentegen is in volle gang en kan nog jaren duren. In dit artikel behandel ik aan de hand van het voorval met de Ever Given een aantal typisch zeerechtelijke onderwerpen, zoals het recht op hulploon, ladingschade en vertraging, global limitation en averij-grosse.
Over de Ever Given is al heel veel geschreven, met name op internet. Heel informatief is de Wikipedia-webpagina ‘2021 Suez Canal obstruction’1 met maar liefst 143 voetnoten. Onderaan deze webpagina wordt verwezen naar een artikel in Bloomberg Businessweek ‘Six Days in Suez: The Inside Story of the Ship That Broke Global Trade’2 en als je dat leest, lijkt het net of je op de brug van de Ever Given staat die het Suezkanaal invaart en even later met het nodige geschreeuw vastloopt. Opvallend is dat in de hiervoor genoemde verhalen over het lostrekken van de Ever Given heel weinig wordt geschreven over de rol die de Nederlandse bergingsmaatschappij Smit Salvage heeft gespeeld om het schip los te krijgen.3 Gelukkig brengt Smit Salvage (een dochtermaatschappij van Boskalis) hier verandering in door het boek The Salvage of the Ever Given uit te geven.4 In dit boek, voorzien van prachtige kleurenfoto’s, wordt van dag tot dag, van uur tot uur, verteld hoe de bergingsoperatie door de mannen van Smit Salvage is uitgevoerd. Het leest als een spannend jongensboek.