Due diligence-proces: een belangrijk onderdeel bij (ver)koop van een bedrijf
Artikel door 2 november 2021
-
Als je als accountant betrokken wordt bij de verkoop van een bedrijf, kom je (in ieder geval vóór corona) vaak bij de verkoper over de vloer. Dit om kennis te maken met de ondernemer en het bedrijf. In deze fase is het personeel veelal nog niet op de hoogte van een (mogelijke) verkoop en dit wil de ondernemer graag nog even zo houden. Je wordt dan weleens geïntroduceerd als verzekeraar of de belastingdienst, waarbij wij ons dan lachend afvragen: zijn wij acteurs of accountants? Wat is de rol van een accountant bij een verkoop en wat houdt een due dilligence in?
De afgelopen 1,5 jaar is het voortraject bij de verkoop van een bedrijf door het thuiswerken makkelijker. Er wordt nu volledig digitaal gewerkt om het verkoopproces vlot te laten verlopen. Het vlot laten verlopen is zowel een wens van koper als verkoper. Dit start al in het voortraject met het verstrekken van een informatiememorandum, zodat potentiële kopers een indruk kunnen krijgen van het bedrijf. Hierna volgt een kennismaking en presentatie van de verkoper, waarna een LOI (Letter Of Intent) wordt opgesteld met tijdlijnen waarbinnen de transactie wordt afgerond. Dit leidt tot een koopovereenkomst en de daadwerkelijke overdracht van de aandelen bij de notaris.